Monterings- och skötselanvisning skjutpartier (lyftglid) Allmänt Förutom de anvisningar vi ger för montering finns allmänna föreskrifter och svenska standarder. Hus AMA 98, kapitel NSC Svensk Standard SS 8173 32 Dörrar och fönster Fönsters montering i vägg, TMF Lyftglidpartiet monteras så att det kan demonteras vid behov utan ingrepp på lyftglidpartiet eller väggstomme. Använd alltid karmskruv så att efterjustering kan ske. Fogskum får ej användas vid monteringen. Det finns risk att produkten deformeras av skummets expansion, samt att möjligheten att efterjustera försvinner. Därmed kan varken montagefel eller tillverkningsfel åtgärdas. Montering av lyftglidpartiLyftglidpartiet ska helst placeras i väggens varma del. (Bild 1) Kontrollera att öppningen i väggen är cirka 20 mm större än partiets yttermått. Lägg ut S-listen på underlaget. (Bild 2) Lyft in partiet i öppningen. Sätt tröskeln på ett jämnt och plant underlag. Det är viktigt att tröskeln monteras i våg. Vid mindre nivåskillnader bör man använda tunna träfiberskivor på hela karmdjupet för att justera så att hela tröskeln hamnar i våg. Klossa så att nedböjning av tröskeln ej kan ske. Fördela utrymmet runt karmen jämt. Kontrollera med vattenpass att partiet står vertikalt. Kontrollera sedan att sidostyckena står i lod. Skruva i karmskruvarna i karmskruvshålen. Kontrollera att sidostyckena är monterade rakt. Detta görs lättast genom att öppna dörren en bit, därefter sätter man handtaget i stängt läge så att dörren står still. Mät sedan avståndet mellan karm och dörr. Kontrollera även att överstycket är monterat helt i våg. En differens på bara någon millimeter gör att funktionen på dörren påverkas. Kryssmät partiet. All tejpning på lyftglidpartiet kan medföra att ytbehandlingen kan släppa, se tejpleverantörens anvisningar. Fogning och drevningFogning och drevning mellan karm och vägg utföres enligt Bild 2. Drevning får inte utföras så hårt att karmen böjs inåt, och ska göras med ett icke fuktupptagande isoleringsmaterial. Drevningen på utsidan skall vara vindtät men ej diffusionstät. Det är viktigt att drevningen är jämnt fördelad i fogen runt om och att drevningens skarvar överlappar varandra så att inga köldbryggor bildas. Fogskum får ej användas. Bild 1 Bild 2 Karm. Invändig täcklist. Drevning. Bottningslist. Luftnings- och dräneringskanal. Luft- och diffusionstät fog. Droppbleck. Ska luta minst 14°. Gaveluppvik minst 20mm. Utvändig täcklist alternativt droppbleck. Vägg. Fogmassa i bleckspåret. S-list (syllisolering icke fuktupptagande). Dräneringshål, måste hållas öppna. Det är viktigt att man håller glidskenan ren från grus och smuts och även oljar den med lämplig olja för att hjulen inte ska skadas. Handtag På VillaFönsters lyftglidparti har handtaget två olika lägen. Handtaget pekar rakt upp. Dörren är då stängd. Handtaget pekar rakt ner. Dörren är i skjutbart läge. Om dörren skjuts när handtaget är i stängt läge och pekar rakt upp finns risk att tätningslisten rullas av och tätningen äventyras. Transport och mottagning TransportUnder transporten skall lyftglidpartiet skyddas mot fukt och nederbörd samt nedsmutsning. Lyftglidpartiet skall transporteras stående på karmunderstycket. Får ej transporteras liggande eller lutande. Mottagande av leveransTransportskador och eventuella brister i samband med leveransen skall anges på fraktsedeln samt meddelas till transportören och VillaFönster. Fel skall påtalas före monteringen, dock senast 5 dagar efter mottagen leverans. Se även under punkten reklamationer. Lagring av lyftglidpartiVid all lagring skall lyftglidpartiet skyddas mot kraftiga temperaturväxlingar, nederbörd, alla typer av fukt och nedsmutsning. Lagring skall ske på plant underlag och minst 10 cm över golvet, samt i torr och väl ventilerad miljö. Lagring skall ske inomhus, lagring utomhus får endast ske i undantagsfall och då helst i carport, garage eller skjul. Om lyftglidpartiet lagras på ett ojämnt underlag finns risk att tröskeln deformeras och dörren kommer inte att täta ordentligt. Skydda ditt lyftglidparti under byggnadstidenUnder byggnadstiden är det viktigt att Ni skyddar lyftglidpartiet mot åverkan. Partiet får inte utsättas för syror, murbruk eller andra frätande ämnen. Färg får inte förekomma på tätningslister eller beslaget. Det är även viktigt att skydda beslaget från byggdamm, skräp m.m. Glaset ska skyddas noggrant vid arbete med svetsutrustning eller vinkelslip. Se till att luftväxlingen är god under byggnadstiden. Underhåll BeslagHär finns inget direkt behov av något underhåll. Om funktionen på beslaget inte ärtillfredställande, vänligen kontakta oss. TätningslistTätningslisterna ska hållas hela och rena, färg får ej förekomma på dessa. Skadad list bör bytas ut. Underhåll av lyftglidpartierLyftglidpartiet behöver en årlig kontroll. Viktigt är att karmbotten- och bågbottenstycket kontrolleras regelbundet. Om färgen mattas, spricker eller det bildas blåsor på produkten är det viktigt att bättringsmåla hela enheten. Tröskeln ska också oljas vid behov, dock minst två gånger per år. Täckmålade lyftglidpartierTa bort sprucken och löst sittande färg. Skrapa bort eventuell kåda som har trängt fram. Slipa bort poröst trä och mattslipa hela partiet med fint sandpapper. Tvätta partiet med en mild alkalisk vätska (målartvätt). Laga eventuella springor i hörnsammanfogningar på bågen, karmen och vid fönsterblecket med plastisk tätmassa. Grunda trärena ytor med oljealkydfärg. Färdigställ målningen flödigt med oljealkydfärg eller akrylatfärg. Var vaksam med klibbrisken vid användandet av akrylatfärg. Stryk på flödigt på nedre delar, ändträ och hörnfogar. TrösklarFrån fabrik är tröskeln ytbehandlad med en färglös alkydolja för utomhusbruk. Trösklar utsätts ofta för hårt slitage vilket gör att behovet av underhåll ökar. Genom att regelbundet rengöra och olja in tröskeln skyddas den mot fukt och behåller sin lyster. Om underhållet blir eftersatt tappar tröskeln sin lyster och blir gråaktig. Då kan tröskeln behöva slipas och oljas in på nytt. OBS! Olja tröskeln två gånger om året! Använd en klar uteolja. Garanti Garanti gäller endast i Sverige under förutsättning att anvisningar om transport, hantering, lagring, montering, skötsel och underhåll följts, lämnar tillverkaren på fabriksmålade samt aluminiumbeklädda lyftglidpartier 10 års garanti: Mot kondens mellan glasen i isolerrutan. Vid reklamationer görs bedömningen enligt Svensk Planglasförenings riktlinjer. På lyftglidpartiets funktion inklusive beslagens funktion. Mot rötskador på fabriksmålade samt aluminiumbeklädda lyftglidpartier. Vid annanytbehandling än VillaFönsters standardkulör, (vit täckfärg), frånsäger sig VillaFönster ansvaret för ytbehandlingens beständighet och för skador som kan uppstå genom ökad värmeabsorbtion. GarantiåtagandeVillaFönster åtar sig att avhjälpa fel som omfattas av ovanstående garanti. Felet kan åtgärdas genom reparation av befintlig produkt, utbyte av felaktig komponent i produkt eller utbyte av hel produkt. VillaFönster svarar för uppkomna kostnader för material och arbete som krävs för att åtgärda felet. VillaFönster avhjälper inte fel som uppkommer genom reparation som utförts av annan än av VillaFönster anlitad personal. VillaFönster ersätter inte kostnader för eventuella lyftanordningar eller byggnadsställningar, som är nödvändiga för reparation eller utbyte av lyftglidparti. Eftermarknad/ReklamationOm du kan påvisa att kvaliteten på den levererade varan inte överensstämmer med beställningen, är varan felaktig. Du är då skyldig att ta vård om varan och hålla den i befintligt skick. Vi står för fraktkostnader som kan uppstå. Några andra anspråk på kostnader än de som är direkt föranledda av felet beaktar vi normalt inte. Vi ber dig att snarast kontrollera varan när du fått den och om det skulle vara något fel, kontakta vår kundtjänst omgående, helst inom 5 arbetsdagar. Det är därför viktigt att du avemballerar och synar varan noga direkt efter leverans. Observera att reklamation av synliga fel eller skador, skall ske före montering. Felaktig vara får inte monteras utan vårt uttryckliga godkännande. Vid reklamation av dolda fel eller skador, ber vi dig att snarast kontakta vår kundtjänst. På vår hemsida (under eftermarknad), finns en reklamationsblankett och riktlinjer som hjälp och stöd vid reklamations- bedömning/anmälan. Vi tar gärna emot digitala foton tillsammans med anmälan. Kondens Kondens utvändigt kan förekomma på mycket välisolerade glas i utsatta lägen där luftfuktigheten är hög. Detta beror på att glaskassetten isolerar så effektivt att rumsvärmen inte når ut till det yttersta glaset som blir mycket kallt. Kondens bildas i regel under kalla klara nätter och försvinner under morgontimmarna. Kondens invändigt kan förekomma och är då beroende på för lite ventilation eller värme i kombination med hög relativ luftfuktighet eller en kombination av dessa. Djup salning som gör att värme inte kan nå glasets insida är en vanlig orsak till invändig kondens. Knäppningar i aluminium När temperaturen växlar påverkas fönstrets aluminiumdelar och anslutningsmaterial på olika sätt. Knäppningar och lätta smällar beror på olika värmeutvidgningsegenskaper mellan olika material. Fenomenet uppträder huvudsakligen på våren, när temperaturväxlingarna ligger högst vid olika tidpunkter på dagen. Termisk expansion är inte skadlig för fönsterkonstruktionen. VillaFönsters produkter är konstruerade så att termisk expansion mellan olika material har beaktats och materialen kan “leva” utan att skadas. OBS! Denna etikett får ej tas bort från produkten. Steg-för-steg-anvisning skjutpartier