Leveranskontroll VillaFönster har tagit fram detta underlag för att underlätta för dig som kund att avgöra om det är en reklamation som beror på ett tillverkningsfel. Först ber vi dig att läsa igenom Monterings & skötselanvisning som medföljer fönstret. Brister i fönster som konstaterats när det mottogs av köparen skall anmälas till VillaFönster helst inom fem (5) dagar efter mottagandet och i alla lägen innan fönstret monterats. I tillverkningen följer VillaFönster svensk och europeisk standard. I de fall det inte finns krav reglerade, har vi gjort riktlinjer från en enkel och praktisk nivå. Denna folder innehåller utdrag ur Svensk Standard / SIS. Fabriksmålad eller laserad ytbehandling, och Riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas, juni 2011 – www.svenskplanglas.se. Betraktelseförhållanden I denna folder använder vi oss av normalt betraktelseavstånd på 3 meter och i normalt dagsljus. Med normalt dagsljus avses en dag med diffust ljus, dvs. utan att direkt solljus eller annan ljuskälla faller in i onormal vinkel och förstärker eventuella felaktigheter. Att använda lampor eller förstoringshjälpmedel är inte tillåtet, inte heller att upptäcka defekter på närmare håll och märka ut dem så att de då blir synliga från normalt betraktelse avstånd. Man skall betrakta glaset vinkelrätt. MonteringFör att kontrollera att produkten är rätt monterad, kontrollmät kryssmått och mät lod och våg i enlighet med monteringsanvisningen. Se även reklamationsblankett. Glas Punktfel Med punktfel avses sådana fel som har en kärna, ibland med ett deformerat område runt omkring. Punktfel får förekomma i mindre omfattning, om inte diametern och antalet fel är för stort. Repor Repor som inte är synliga på 3 m avstånd, och vid diffust dagsljus tillåts. Putsrepor på glas är inte att betrakta som ett glasfel, utan en skada som tillkommit i efterhand. Föroreningar mellan glas Glasytor vända mot inneslutna spalter ska vara väl rengjorda. De får endast uppvisa enstaka, obetydliga främmande partiklar och inga större fläckar, smutsränder eller smutsansamlingar.Smutspartiklar eller smutsränder som inte är synliga på 3 meters avstånd, och vid normalt dagsljus tillåts. Butyl innanför profil Butyl är en tätningsmassa som används vid montering av glaskassetter. Butyl innanför isolerrutans dagmått kan undantagsvis förekomma. Så länge detta fenomen återfinns inom falszonen, är det inte att betrakta som ett fel. Falszon = 15 mm in från kanten då glaset ska monteras i fals. Glas som ska monteras med fria kanter anges. Kantzon = För belagt glas 5 % av bredd- respektive höjdmått, på vardera sidan. För laminerat glas > 5m2 är kantzonen 20 mm. Mittzon = Glasets bredd- och höjdmått minskat med kantzonen. (Riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas, Planglasföreningen, 2011) Ringar på glasDet kan förekomma märken/ringar från sugkoppar i tillverkningen. Dessa uppkommer genom att det blir lite mjukgörare efter sugkopparna kvar på glaset. Med tiden, efter normalt slitage och rengörning, försvinner dessa märken på utsidan. Detta är inte att betrakta som ett fel hos isolerruta eller enkelglas. Dock får de inte förekomma mellan glasen i isolerkassetten. Sprickor efter insättning Normalt ansvarar producenten av glas, vare sig det rör sig om enkelt obearbetat floatglas, isolerrutor, lamellglas etc., inte för sprickbildning efter insättning, eftersom sådana sprickor normalt orsakas av faktorer som vi inte kan påverka. Exempel på sådana faktorer är: Applicering av film, aluminiumfolie, dekaler, pålimmade spröjsar eller motsvarande på hela eller delar av isolerrutors ytor. Glas utvidgas som de flesta material av värme, och om det blir stora skillnader mellan olika delar av glaset (kalla/varma) kan detta medföra att glaset spricker då det blir spänningar mellan de olika delarna. Genom onormal upphettning av glaset då mörka persienner används i kopplade konstruktioner Vid mycket täta bågar i kopplade konstruktioner Skuggning som ger upphov till stora temperaturdifferenser Ovarsam och olämplig lagring och hantering på byggplatsen Böjpåkänningar på fönstret vid sättningar eller vridning av huset Punktformigt tryck mot glaskanten Kantskador på glas uppkomna vid montering av persienner Spikskador uppkomna vid montering i bågar Vibrationer från tunga fordon, sprängningar, ljudbangar etc. Samtliga dessa orsaker, ligger utanför glas- och isolerrutetillverkarens möjligheter till kontroll av produktens användning, det gäller att reklamation skall ske innan montaget. I undantagsfall kan det dock förekomma sådant produktfel som ger upphov till sprickbildning. Dessa sprickor får då ett speciellt utseende, och uppkommer inom max ett år. Målade ytorFabriksmålad eller laserad ytbehandling. Utdrag ur Svensk Standard. Angiven defekt tillåts inte. Defekten tillåts på enstaka ställen och har antingen liten utsträckning eller bildar en knappt märkbar kontrast mot omgivande yta. Defekten tillåts på 10 % av ytan, jämt fördelad. Defekten tillåts även om den är tydligt märkbar. Den kan utgöras av enstaka större eller flera mindre. Defekten tillåts på 50 % av ytan, jämt fördelad. Defekt Framträdande delar Skymda delar Smetande eller klibbigt ytskikt 1 1 Avfärgande ytskikt 1 2 Missfärgningi ytskiktet 2 3 Rinning (lack, bets, lasyr, metallskikt) 2 3 Repor i ytskiktet 2 3 Ytsprickor, krackelering, ytsplittring 2 3 Vitning, orenheter, blåsor 2 3 Synbara skillnader i yttjocklek 3 3 Knottrighet, kratrar, apelsinskalsyta och andra ojämnheter 3 3 Nyansskillnader mellan delar som anses vara lika 3 3 Glansskillnader 3 3 Kondens mellan glasen Förekommer kondens mellan glasen i en isolerruta är det ett tydligt tecken på felaktighet i förseglingen mellan glas och distanslist i rutan. Isolerrutan sägs vara punkterad. På grund av detta fel i förseglingen läcker fuktig luft in i spalten mellan glasen. Torkmedlet i isolerrutans distanslist klarar inte av att ta hand om all den inläckande fukten. Förr eller senare bildas först kondens oftast mitt på det yttre glaset. Till slut kan det ha gått så långt att vatten faller ut och samlas i spalten. Detta är ett bestående problem och kommer inte att upphöra förrän isolerrutan byts ut. Isolerrutor som uppvisar kondens mellan glasen kan i vissa fall bero på fel i tillverkningen och omfattas av den garanti isolerrutetillverkarna lämnar. Kondens på insidan I dagens välisolerade fönster och med glasen förseglade till isolerrutor, uppstår den invändiga kondensen främst längs glaskanten, och kan bero på dålig cirkulation av luft på insidan, och är inget fel på fönstret. Hur långt ut i fasaden ett fönster är monterat har även det betydelse. Har fönstret monterats för långt ut i den kalla delen av fasaden blir det svårare för inomhusluften att värma upp ytan och därmed ökar kondensen. Risken för invändig kondens kan även den öka om fönstret är monterat för kallt. Då smygen på insidan blir för djup för att luften skall kunna cirkulera på rätt sätt. Kondens på utsidan Med allt fler och allt mer välisolerade fönster ökar förekomsten av kondens på fönstrens utsida. Detta upplevs självklart som ett problem men är ett tecken på att fönstret är välisolerat. Kondensen skadar inte fönstret men kan upplevas negativt rent kosmetiskt. Kondensen brukar uppstå i högre grad under höst och vår då det är stora temperaturskillnader mellan dag och natt samt hög luftfuktighet. Kondensen försvinner under morgontimmarna när temperaturen stiger. Förekomst av utvändig kondens är ett ytterst påtagligt bevis på att fönstren är mycket välisolerade och är ingen reklamationsorsak. Ytans temperatur måste vara lägre än den omgivande luftens temperatur för att kondens ska uppträda. Detta innebär att vid utvändig kondens måste temperaturen på det yttre glaset i fönstret vara lägre än luftens daggpunkt. Värmen inifrån huset värmer inte upp det yttersta glaset i tillräckligt hög nivå. Följande fem förutsättningar måste föreligga för att kondens ska bildas på utsidan av det yttre glaset i ett fönster: Lågt U-värde hos fönstret Stjärnklar himmel Fri sikt mot himlen Hög luftfuktighet Vindstilla eller bara lätt vind Man kan minimera antalet dagar per år med kondens genom att avskärma fönstret mot natthimmelen på olika sätt. Markiser Träd och buskar Reklamation Vid en reklamation skall skadan dokumenteras och anmälas innan montering när varan fortfarande står på lastpallen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet. Om du kan påvisa att kvaliteten på den levererade varan inte överensstämmer med beställningen, är varan felaktig. Du är då skyldig att ta vård om varan och hålla den i befintligt skick. Vi står för fraktkostnader som kan uppstå. Några andra anspråk på kostnader än de som är direkt föranledda av felet beaktar vi normalt inte. En bild på skadan och en översiktsbild tagen på 3 meters avstånd skall inkluderas i anmälan. Om det är en glasskada skall även beteckningen i glaslisten uppges i anmälan. Till reklamationsformuläret Läs alltid vår leveranskontroll innan mottagning